לינוקס למתחילים – המדריך של SVCollege

לינוקס היא אחת ממערכות ההפעלה האהובות ביותר על מתכנתים, אבל אם אתם חדשים בעולם ההייטק ולא נגעתם במערכת הזו עד כה, אתם בטח מבולבלים. בניגוד למערכת ההפעלה ווינדוס אליה הורגלנו במהלך השנים, לינוקס היא מערכת הפועלת בצורה שונה לגמרי, ודורשת מאיתנו חשיבה אחרת ופחות אינטואיטיבית. אך אל דאגה, ברגע שלומדים להשתמש בה – בין בלמידה עצמאית או באמצעות קורס הייטק ייעודי – מבינים שמדובר על מערכת מתקדמת וגמישה בשל התבססותה על קוד פתוח, ולכן לא קשה להבין את הפופולריות שלה בקרב מתכנתים. 


הנרשמים לקורס ניהול רשתות ואבטחת מידע של מכללת SVCollege יקבלו קורס LINUX אינטרנטי במתנה! 


מה זה בכלל לינוקס?

מדובר על מערכת הפעלה שנולדה בשנות השמונים, בעזרתה ניתן לתכנת אינסוף דברים – מהסמארטפון שאתם מחזיקים ביד ועד מקרר חכם או מחשב. השרתים של המערכת הזו מפעילים את גוגל, פייסבוק, טוויטר ועוד, כך שאנחנו משתמשים במערכת הזו בכל יום גם אם אנחנו כלל לא קולטים את זה. כמו כן, היא  מהווה אלטרנטיבה לווינדוס, באמצעותה ניתן לנהל את כל תוכנות החומרה במחשב. בניגוד לווינדוס, מדובר על מערכת קוד פתוח, ולכן כל אחד יכול להשתמש בקוד שלה כמו פלסטלינה, לעצב אותה לצרכיו ולקודד באמצעותה תוכנות שונות הפועלות על גבה.

היתרונות של לינוקס

היתרון המרכזי של המערכת הזו הוא שמתכנתים יכולים להשתמש בה כדי לעצב מערכות הפעלה משלהם, שכן מדובר על קוד חופשי, זמין לכולם וללא הגבלה בהפצה. נוסף לכך, מדור על מערכת חינמית, כך שאין צורך להוציא מאות שקלים כדי להתקין את המערכת (בניגוד למערכת ווינדוס).

יתרון נוסף של המערכת הזו הוא הבטיחות שלה. כשאתם משתמשים במערכת הזו, אין צורך באנטי וירוס – מדובר על מערכת בטוחה מאוד, והקהילה שלה פועלת ללא הרף כדי להגביר את הבטיחות; בכל עדכון של המערכת, היא הופכת מאובטחת יותר. לבסוף, מדובר על שרתים יציבים ואמינים, ולכן אין זה מפתיע שהחברות הגדולות בעולם משתמשות במערכת הזו ובשרתים שלה.

האם כדאי לי לעבור להשתמש במערכת הזו?

השאלה הזו היא שאלה טובה בהחלט. משתמשים חדשים מוצאים את המערכת הזו מאתגרת ומורכבת, אבל בשנים האחרונות היא הפכה ידידותית הרבה יותר. כדי להבין האם היא בשבילכם, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא פשוט לנסות; הדרך הכי טובה להתחיל להשתמש בה היא פשוט להוריד אותה ולהתחיל “לשחק” איתה. שימו לב שניתן להתקין את את המערכת הזו לצד ווינדוס, כך שתוכלו לזגזג בין שתי המערכות ללא הפרעה. כמו שאמרנו, מדובר על מערכת חינמית, כך שאין שום נזק בלנסות. כמובן, תמיד תוכלו לקחת קורס הייטק ייעודי כדי להיכנס לעומקה של המערכת. 

פעולות בסיסיות דרך ממשק שורת הפקודה

הבדל משמעותי בין מערכות ההפעלה הוא המערכת הגרפית. לינוקס לא מושתת על מערכת גרפית אינטואיטיבית, וכדי לסייר בין המסמכים השונים במערכת אי אפשר ללחוץ על “התחל” ולפתוח את הקובץ בו אתם מעוניינים, אלא יש להכיר את ממשק שורת הפקודה, או מה שנקרא Shell – תוכנה שמקבלת פקודות מהמשתמש ומעבירה אותן למערכת ההפעלה לעיבוד. הממשק הזה הוא קריטי, שכן באמצעותו ניתן להפעיל את המערכת ולבצע פעולות.

כדי לפתוח את הטרמינל, יש ללחוץ Ctrl+Alt+T. פעולה זו תפתח את ממשק הפקודה, ומכאן תוכלו להקליד את שורות הפקודה. ישנן כמה פקודות בסיסיות –  למשל, כדי להבין באיזו ספריה אתם נמצאים, עליכם להקליד את שורת הפקודה pwd, וכדי לסייר בין תיקיות השונות מחשב, יש להקליד את הפקודה cd. 

שורת הפקודה היא זו שמרחיקה הרבה אנשים ממערכת ההפעולה הזו, כי היא שונה משמעותית מאיך שאנחנו ניגשים לקבצים בווינדוס, ונראית מעט מאיימת. למרות זאת, חשוב לדעת שברגע שלומדים לעבוד איתה מבינים שהשד לא כל כך נורא. מעבר לזה, אם תשתמשו במערכת המודרנית תמצאו שהיא אינטואיטיבית יותר. 

עבודה כמפתחי לינוקס

ההבנה במערכת הפעלה לינוקס היא חשובה מאוד בעולם ההייטק, ולכן הדרישה למפתחי לינוקס היא גבוהה מאוד. ניתן למצוא קורס הייטק למתקדמים ולמתחילים, שיאפשרו לכם להכיר לעומק את המערכת, ללמוד לעבוד איתה, לתכנת בעזרתה ולפתח סקריפטים ותוכנות. בקורס מסוג זה תפחו פרויקטים ייעודיים על גבי המערכת, כך שתרכשו ידע מעשי בנושא ואף תוכלו לגשת למבחני ההסמכה בתחום. בהמשך, תוכלו להשתלב במשרות פיתוח לינוקס בחברות הייטק שונות, ולהתברג בתפקידי מפתח מתגמלים בעולם מרתק ודינמי ובחברות המובילות בעולם.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם