בודק תוכנה – שכר, תפקיד, תנאי קבלה וכל מה שרציתם לדעת!


אם אתם מחפשים להיכנס לעולם ההייטק המתגמל, בוודאי שמעתם על המושג QA – או בעברית, בודק תוכנה. אחת הסיבות שאנשים רבים פונים ללימודי QA היא כי מדובר על כרטיס כניסה פשוט יחסית לעולם ההייטק המושך. כדי להיכנס לעולם בדיקות התוכנה יש צורך בלימודי QA בקורס מקצועי קצר, ומיד אתם יכולים למצוא עבודה מעניינת עם שכר מכובד. המאמר הבא יעזור לכם להבין כמה שכר בודק תוכנה מרוויח, מה זה בעצם קורס QA והאם אתם בכלל מתאימים לעבודה המשמעותית של בודקי התוכנה.

מה זה בעצם QA ואיך מגיעים לזה?

אם נחזור קצת אחורה, כדאי להבין מה אומר תפקיד ה-QA. בתפקידכם כבודקי תוכנה אתם אלו המקבלים את עבודתם של המתכנתים, ומריצים בדיקות איכות מוגדרות מראש. תפקיד הבדיקות האלו הוא לוודא שהתוכנה עובדת כראוי וללא ליקויים, באגים, התרסקויות וכדומה. לכן, מדובר על תפקיד חשוב במיוחד בחברות תוכנה רבות, ויש לו ביקוש רב בשל חשיבותו הרבה.

כדי להגיע לתפקיד בודק תוכנה ניתן ללמוד תואר במדעי המחשב או הנדסת תוכנה, אבל אפשר להגיע במסלול קצר יותר וללמוד קורס QA מקצועי. בקורס QA תלמדו בתקופת זמן קצרה (מספר חודשים) כל מה שצריך לדעת על בדיקת תוכנה באופן פרקטי, ותצאו מוכנים לעולם העבודה.

מהם תפקידיו של בודק תוכנה?

באופן כללי, תפקידו של בודק תוכנה הוא לבדוק את איכותה ותקינותה, כלומר עליו לבצע סדרת בדיקות כדי לוודא שהתוכנה, שזה עתה פותחה, עובדת היטב וללא באגים ותקלות. התפקיד של בודקי התוכנה הוא לבצע בדיקות קפדניות ויסודיות של כל שלבי התוכנה, ורק אם לא התגלו תקלות ניתן אישור והארגון יכול להתחיל בשיווק התוכנה לקהל הלקוחות או שאפשר להתחיל לעבוד עם התוכנה החדשה בארגון עצמו או להעלות אותה לאוויר ולהפיץ אותה.

כדאי לדעת כי בימים עברו, כאשר תהליכי הפיתוח בחברות ובארגונים רק החלו, מקצוע ה-QA טרם הוסדר, לכן בעיקר חובבי תכנות ביצעו את הבדיקות, ולרוב התפקיד בארגון שפיתח את התוכנה הוטל על מהנדסי תוכנה, הנדסאים או על סטודנטים במסלולי הנדסת תוכנה ומדעי המחשב.  

כיום, התחום עבר שינויים רבים, מקצוע בדיקת תוכנה הפך לתחום מאורגן עם נהלים מסודרים ואמצעים שונים, לרבות תהליכי אוטומציה עם בדיקות תוכנה, ובנוסף פותחו טכניקות מתקדמות ועתירות טכנולוגיה לצורך בדיקות שונות. לכן המקצוע מחייב ידע ורקע מתאים, וכדי לעבוד בתחום יש ללמוד קורס QA (ראשי תיבות של Quality Assurance, כלומר הבטחת איכות).

אנשי QA אחראים בעיקר על איתור וגילוי באגים בתוכנה שזה עתה פותחה, עליהם לדווח על התקלות לצוות הפיתוח או לגורם בכיר אחר בארגון, ולרוב תפקידם גם לוודא שהתקלה סודרה וכעת התוכנה תקינה בכל התרחישים האפשריים. כדי לבצע את העבודה במקצועית, בודקי תוכנה חייבים להתעדכן בשלבי הפיתוח של הפרויקט, לקרוא עדכונים בנוגע לתוכנה, לדאוג למשאבים הנחוצים לצורך הבדיקות השונות ורק אז עליהם לנסח תסריט בדיקות מקיף הכולל בין השאר את הנושאים הבאים:

  • אפיון מטרת הבדיקות והגדרת יעדים.
  • החלטה על טכניקות ושיטות הבדיקה (ידניות, אוטומטיות וכדומה).
  • קביעת רמת הבדיקה הנדרשת.
  • אפיון סיכונים.
  • כתיבת מסמכים על ביצוע הבדיקות והתקלות שהתגלו.
  • הפצת הדוחות לגורמים המעורבים בפיתוח התוכנה ובקבלת החלטות בארגון.
  • ביצוע בדיקות חוזרות.
  • מעקב אחר תיקון באגים בתוכנה.

איך מגיעים לתפקיד בודק תוכנה?

ענף ההייטק בישראל צמא לבודקי תוכנה איכותיים ומנוסים, יש דרישה גבוהה לאנשי QA וארגונים רבים חוטפים את בוגרי הקורסים לעבודה. אם בעבר הלא רחוק כל אדם בעל רקע בתכנות היה יכול להגיש קורות חיים ולקבל משרה כבודק תוכנה, כיום הדרישות גבוהות יותר מצד המעסיקים, ולרוב הארגונים לוקחים רק בוגרי קורסים במכללות מקצועיות ומובילות בתחומן.

לכן, אם ברצונכם להשתלב בתעשיית ההייטק בישראל וליהנות מתנאי עבודה טובים ומעבודה בחברות דינמיות ופורצות דרך, כדאי לכם ללמוד קורס QA במכללה המציעה מסלולי הכשרה מעשיים וממוקדים למשרות נפוצות בהייטק, לרבות בדיקת תוכנה. 

אמנם יש דרישה גבוהה לאנשי QA, אך חברות ההייטק הבינו כבר כי עדיף להן לגייס מועמדים שסיימו קורס מקצועי וממוקד במכללה מובילה. לכן, חשוב לבחור נכון את הקורס וכדאי ללמוד במכללה המציעה התחייבות לחוזה עבודה וסיוע בהשמה לבוגרי הקורס.

כמו כן, מומלץ לבדוק את לוחות הדרושים בהם חברות הייטק מפרסמות משרות פתוחות, אפשר גם להיעזר ברשתות החברתיות כדי לאתר מעסיקים המחפשים אנשי QA, ובהחלט כדאי לשאול לגבי משרות פתוחות את החברים שלכם שעובדים בהייטק.

אפשרות נוספת לאיתור משרות QA היא לשלוח קורות חיים לחברות השמה להייטק, ישנם ארגונים וחברות הייטק המגייסים מועמדים לתפקידי בדיקת תוכנה באמצעות חברה ההשמה. חלק מהמשרות נמצאות מתחת לרדאר ורק דרך חברות ההשמה ניתן להגיע אליהן.

מדוע כדאי לכם להירשם לקורס QA?

בודקי תוכנה מוכשרים יכולים תוך זמן קצר יחסית לקבל שכר גבוה מהממוצע בענף. אם בחודשים הראשונים השכר הממוצע של בודק תוכנה הוא כ-7,000 ₪, לאחר 3 עד 6 חודשים אפשר לקבל שכר גבוה יותר, ולמעשה ככל שרוכשים יותר ידע וניסיון בתחום ניתן לשפר תנאים וליהנות ממשכורת טובה בהרבה.

קורס QA מאפשר לבוגרים להשתלב בהייטק וליהנות מתנאים מתגמלים בעבודה. יחד עם זאת, לא מעט אנשים החלו את הקריירה שלהם בהייטק כבודקי תוכנה, לעיתים במהלך הלימודים, ועם הזמן הם התקדמו לתפקידים מעניינים ומאתגרים יותר בארגון המעסיק אותם או בחברות אחרות. כפי שציינו קודם, הקורס יכול לשמש אתכם ככרטיס כניסה להייטק, אך התחום הולך ומתפתח, וכיום אתם יכולים ליהנות מקריירה גם כבודקי תוכנה.

מה שכר בדיקות תוכנה?

אחת השאלות הפופולריות בכל הנוגע לבדיקת תוכנה היא כמובן השכר. אז כדאי שתדעו שאמנם שכר ראשוני של בודק תוכנה עשוי להתחיל בסכומים של בין  6,000-7,000 ש”ח, בודקי התוכנה מטפסים במהירות גבוהה אל משכורות מכובדות יותר. שכר בודק תוכנה עשוי להגיע לשחקים ככל שאתם צוברים ניסיון, ככל שהידע הטכני שלכם מתעצם, ככל שתחדדו את היכולות שלכם עד אפשרות לבדיקת תוכנות מורכבות הדורשות עין מקצועית, וככל שאתם מגיעים לתפקידי ניהול חשובים בחברה. כך תגיעו למשכורות גבוהות במיוחד, שיכולות להגיע אף ללמעלה מ-20,000 ש”ח. מעבר לזה, כבודקי תוכנה אתם מקבלים כרטיס כניסה לחברות ההייטק הגדולות בשוק. זה אומר תנאים מצוינים, מקומות עבודה מעוצבים ונוחים וכמובן אופציה להתברג בתפקידי מפתח מגוונים בחברה גם מחוץ לעולם ה-QA.

למי מתאים לימודי QA?

אז הבנתם מהו שכר בודק תוכנה ואיך מגיעים לתפקיד, אבל האם זה בכלל מתאים לכם? אז כדאי שתדעו שכדי להיות אנשי בדיקת תוכנה טובים, יש כמה תכונות שאתם צריכים שיהיו לכם. אם אתם אנשים אחראים ומסודרים, יודעים לתקתק עבודה ולעשות אותה על הצד הטוב ביותר, ובעלי יכולות אנלטיות, הגדלת ראש והסתכלות על הפרטים הקטנים, אתם בהחלט יכולים להתאים לתחום בדיקות התוכנה. לעומת זאת, אם קשה לכם לשבת מול מסך לזמן ארוך, אם אתם מבולגנים וקשה לכם להתרכז בפרטים קטנים – כנראה שזה לא התפקיד עבורכם.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם