מה ההבדל בין QA ל- QC?

מה ההבדל בין QA לQC

בקרת איכות (QC) ואבטחת איכות (QA) הם מושגים נפוצים וחשובים ביותר בעולם ההייטק והטכנולוגיה. כך, זה לא משנה אם מדובר בפיתוח של פלטפורמה, תוכנה, מוצר או שירות כלשהו – לבדיקות האיכות יש חלק מכריע ומשמעותי בתוצאה הסופית. על אף ששני המונחים קשורים לאיכות ונועדו להשיג בסופו של תהליך את אותה מטרה – לספק ללקוחות מוצר איכותי, יעיל ורלבנטי, הם מייצגים שתי שיטות שונות ויכולים גם לבלבל לא פעם. לכן, ישנה חשיבות להבין לעומק את ההבדל ביניהם. משום שהיום בכל חברה, ארגון או סטארט אפ משתמשים בהם באופן שוטף. במאמר הבא ניתן רקע כללי על המושגים QA ו- QC – נפרט את ההגדרות שלהם ונסביר את ההבדל ביניהם. 

QA VS QC

מה הכוונה ב”איכות”?

למרות שמושג ה”איכות” היה קיים גם בתקופות קדומות, המחקר סביבו והגדרות האיכות השונות קיבלו משמעות ניכרת רק במאה האחרונה. כך, בשנות העשרים בעקבות המהפכה התעשייתית והתגברות הייצור ההמוני, נכנס לשימוש המונח איכות משום שעלה צורך להגדיר ולשלוט טוב יותר באיכות של המוצרים השונים. במהלך שנות החמישים התרחב התחום ונוספו הפונקציות של הבטחת איכות ובקרת איכות. 

מה זה אבטחת איכות?

הפירוש של ראשי התיבות QA באנגלית זה Quality Assurance ובעברית הבטחת איכות. למעשה, QA – הגדרה כוללת בתוכה מגוון של שיטות QA, פעולות ואמצעים שננקטים במטרה להבטיח את האיכות והתקינות של מוצרים, תוכנות, מערכות או שירותים שמספקות החברות לציבור הצרכנים. תהליכי אבטחת איכות מבוצעים לכל אורך שלבי הפיתוח של המוצר או השירות – החל מהתכנון, הייצור, ההפצה לקהל הלקוחות והתחזוקה השוטפת. בכל חברה או ארגון, יש אנשי QA שתפקידם הוא לערוך מגוון רחב של בדיקות איכות למוצר או לתוכנה הספציפיים לכל אורך תהליך הפיתוח ולוודא שהם עומדים בדרישות האיכות שנקבעו ומקיימים את מלוא הצרכים של הלקוח.

כלומר, הם אחראים לבצע בדיקות איכות שונות, לאתר פגמים או תקלות ולדווח עליהם לאנשי הפיתוח כדי שהמוצרים או השירותים יגיעו ללקוחות ללא תקלות טכניות או פגמים אחרים. זאת, כמובן בהתאם לכללים, להנחיות ולאינטרסים שקבעה החברה או הארגון. אם כן, אבטחת איכות היא חלק אינטגרלי מניהול האיכות והיא מספקת את הביטחון שדרישות האיכות יתמלאו מבחינת כל הגורמים השונים המעורבים בתהליך. למשל, נהלים של פיקוח ממשלתי ורגולציה, גופים שלישיים, התאמה לצרכי הלקוחות וכדומה. בדיקות הבטחת איכות משמשות ככלי יעיל להשוואה בין דרישות האיכות שהוצבו לבין התנאים בפועל. כאשר חלק חשוב מהתפקיד של אנשי המקצוע זה הדיווח השוטף על התוצאות להנהלת החברה או הארגון לצורך עריכת ביקורת. 

מהי בקרת איכות?

בקרת איכות QC – הגדרה מאנגלית זה Quality Control. בקרת איכות היא חלק חשוב מניהול האיכות, שמתמקד במילוי דרישות האיכות. בעוד שאבטחת איכות מתייחסת לאופן הביצוע של תהליך היצור והפיתוח, ההיבט של בקרת איכות הוא יותר הפיקוח על ניהול האיכות. כלומר, תהליכי בקרת איכות נועדו לבדוק המוצר או השירות המוגמר או את תהליך היצור שלהם בזמן מסוים ולא לכל אורך התהליך. למשל, למשל, בסיום תהליך הפיתוח עורכים בדיקות איכות מדגמיות רק בחלק מהשירותים או המוצרים.

זאת, במטרה לאתר ליקויים, מגרעות או חריגות, לבדוק שדרישות האיכות שהוגדרו הן נכונות ולהבטיח שהתוצר המוגמר יהיה באיכות הטובה ביותר. כך, בדיקות של בקרת איכות באות לבדוק האם המוצר מתפקד באופן הולם וטוב, על פי המטרות או התנאים שהוגדרו. את בדיקות בקרת האיכות ניתן לחלק לשני סוגים מרכזיים – בדיקות בקרת איכות שנערכות בהתאם לפרמטרים ספציפיים ובדיקות על סמך תכונות המוצר והקטגוריה שלו, שבאות לבדוק שכל החלקים מהם בנוי המוצר עומדים בפועל בדרישות ותקני האיכות המחויבים. 

החשיבות של תהליכי אבטחת ובקרת איכות

כל חברה או ארגון שמפתחים מוצר, תוכנה או שירות כלשהו לציבור הרחב חייבים לבצע בדיקות הבטחת איכות ובקרת איכות. זאת, במטרה לשווק ללקוחותיהם מוצר איכותי, יעיל ונוח לשימוש ולהבטיח את שביעות הרצון שלהם. קהל הלקוחות שלה. שכן, המטרה העיקרית של הבדיקות השונות היא לבחון בקפידה את אותו איכות המוצר לפני שמוציאים אותו לשוק ואת ההתאמה שלו לצרכי הלקוח. אפשר לומר שתהליכי הבטחת איכות אותם עורכים אנשי QA בצורה שוטפת במהלך הפיתוח והיצור למעשה כוללים בתוכם גם את החלק של בקרת איכות שבו מזהים ומתקנים את הליקויים והתקלות שמתגלים לרוב רק לקראת סיום תהליך הפיתוח. 

איך מגיעים להיות אנשי QA?

אם עולם ההייטק ותחום ה-QA מעניין אתכם עומדות בפניכם כמה דרכים להצליח ולהשתלב בו. אתם יכולים ללמוד תואר אקדמי כללי שקשור למדעי המחשב שמקיף מגוון תחומים, להתקבל לעבודה באחת מחברות ההייטק ולהמשיך משם ללימודי קורס QA. אולם, זוהי דרך ארוכה ויקרה יותר ויש גם דרך אחרת מומלצת וטובה. תוכלו להירשם לקורס QA מקצועי וקצר במכללה מובילה ללימודי הייטק דוגמת Svcollege ובסיומו להשתלב בחברות מובילות בתור אנשי QA. כך תוכלו לרכוש את כל הידע התיאורטי, הכלים והטיפים החשובים ממרצים שמגיעים מהתחום שיכניסו אתכם אליו בלי ללמוד תואר אקדמי במחשבים. 

לסיכום, אפשר לראות שתהליכי בקרת איכות ואבטחת איכות תלויים אחד בשני ונועדו לשרת את אותה מטרה בסופו של דבר. מדובר על תהליכים מהותיים וחשובים בכל תהליך פיתוח של תוכנה, מוצר, שירות או מערכת שמפתחות חברות וארגונים ולעתים קרובות הם מבוצעים על ידי אותם אנשי מקצוע. המטרה שלהם היא לוודא כי המוצר או השירות יענו על צרכי הלקוחות ויסופקו להם בצורה תקינה ובאיכות גבוהה. וכך ניתן להבטיח שהלקוחות יהיו שבעי רצון ולשמר אותם כלקוחות לאורך זמן רב. למעשה, ההבדל העיקרי ביניהם הוא הגישה, הסגנון ונקודת הזמן בה מבוצעות הבדיקות השונות.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם