מנהל רשתות ואבטחת מידע – מה תפקידו ואיך הופכים לאחד?

מנהל רשתות ואבטחת מידע הוא תפקיד שנמצא כמעט בכל חברה – נמצא מנהלי רשת בחברות גדולות ובינלאומיות אך גם בחברות הקטנות נוכל למצוא לפחות מנהל רשתות אחד. הסיבה שהתפקיד הזה נמצא בכל מקום הוא שמנהל רשתות ואבטחת מידע אחראי על תקינותן של הרשתות בחברה, על בניית התשתית, הוא נחשב לטכנאי הרשת וכן אחראי על אבטחת המידע בארגון.  מכיוון ובימינו כל ארגון נעזר ברשת לפעולתו השוטפת, התפקיד הזה נמצא בכל מקום והוא חיוני מאוד.

למנהל רשתות ואבטחת מידע יש מספר תפקידים עיקריים. חשוב לציין שהתפקיד משתנה מארגון לארגון, כך שהגדרת התפקיד של מנהל רשת בחברה אחת יכול להיות מעט שונה מבחברה אחרת,

אך אלו התפקידים המקובלים של מנהל רשת: 

תחזוקת הרשת בארגון ופתרון בעיות

תפקידו של מנהל רשת

חלק מתפקידו של מנהל רשתות הוא לתחזק את הרשת הקיימת בארגון. מנהל רשת אחראי על כל גורמי המחשוב המרכיבים את הרשת, כמו ציוד החומרה הרלוונטי הכולל בין היתר מודמים, רכזות, נתבים, כרטיסי רשת, מתגים  ועוד.

למנהל רשת אחריות שוטפת על תקלות, והוא נענה לעובדים בארגון ומסייע לתקן תקלות שעלולות לצוץ. מנהל רשת אחראי גם לנטר באופן קבוע את תשתיות ה-LAN וה-WAN ולוודא שהן עובדות כראוי. למעשה, מנהל רשת הוא הגורם המקצועי שמבטיח את הפעילות התקינה של כל הציוד האלקטרוני. 

הקמת תשתית רשת והתקנות של ציוד

לעיתים, מנהל רשת יידרש להקים תשתית רשת מאפס, או לפרוס שרתים שיענו בצורה מיטבית על צרכי הארגון המשתנים – הן של הלקוחות, הן של העובדים והן של הספקים. לכן, תפקידו יכול לכלול גם הגדרת מערכות, הגדרת פרוטוקול התקשורת וניתובו, והקצאה של כתובות רשת. כמו כן, תפקידו של מנהל רשת הוא להתקין ציוד חדש או להחליף ציוד פגום, להגדיר אותו נכונה ולשלב אותו עם רשת התקשורת הקיימת. 

אחריות על עובדים חדשים בארגון

מנהל רשת קולט עובדת חדשה

מנהל רשתות אחראי גם על העובדים החדשים שמגיעים לעבוד בארגון. בדרך כלל, יש לפתוח לעובדים חדשים חשבון ברשת של הארגון, להקצות להם כתובת דואר אלקטרוני במייל הייחודי של הארגון ולהראות להם את יישומי הטכנולוגיה השונים. מנהל רשת הוא אחראי להעביר את ההדרכה הזו לעובדים החדשים.

אבטחת מידע

למנהל רשת תפקיד חשוב גם בתחום אבטחת מידע. היום, אבטחת מידע הפכה לחלק חשוב מכל ארגון, שכן ככל שיותר ויותר נתונים עוברים דרך הרשת שלנו, כך היא חשופה יותר לפריצות אבטחה. על מנהל רשת לאבטח את הרשתות הקיימות, להפעיל מערכות לגילוי פריצות אבטחה, וכן לדעת כיצד לזהות איומים ופריצות וכיצד להתמודד ולהסיר אותם. כמו כן, על מנהל רשת לנהל את ההרשאות ואמצעי האימות והאבטחה של המשתמשים השונים, כדי לשמור על בטיחות מקסימלית של הרשת. 

איך מתקבלים לתפקיד של מנהל רשתות ואבטחת מידע?

כפי שניתן להבין, למנהלי רשת תפקיד קריטי בכל ארגון. הם אלו שאחראים על תקשורת הנתונים, פתירת תקלות ושמירה על הבטחה בארגון, וארגון ללא מנהל רשת איכותי יכול להיות חשוף לתקלות שוטפות ולפגיעה בפעילות השוטפת של הארגון. לכן, מנהלי רשת צריכים להיות מקצועיים, לדעת לפתור ולזהות בעיות וכן גם להיות בעלי יחסי אנוש טובים, שכן הם בתקשורת רציפה עם העובדים האחרים בארגון. 

בארגונים גדולים נמצא מספר מנהלי רשתות עם תפקידים שונים המשלימים זה את זה – כך, למשל, תפקיד אחד מתמקד באבטחת מידע והשני בתחזוקת הרשת. לעומת זאת, בארגונים קטנים מנהל הרשת צריך להיות “רב פעלים” ולהיות בעל ידע בכל אחד מהתחומים המאפיינים את תפקידו של מנהל רשת. 

קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע  -קורס IT

אנשים רבים מעוניינים להיכנס לתחום של ניהול רשתות. מדובר על מקצוע מאוד מבוקש מכמה סיבות –  אפשר למצוא אותו בכל ארגון, הוא מתגמל ומעניין, ואף ניתן להתפתח איתו לתפקידים נוספים ולקבל הסמכות בתחומים ספציפיים כמו תקשורת, מסדי נתונים או אבטחת מידע.

הדרך הכי מהירה וישירה להיכנס לתפקיד של מנהל רשת הוא להירשם לקורס סייבר וניהול אבטחת מידע. קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע מאפשר לכם ללמוד באופן נקודתי, מקיף ומקצועי את עולם הרשתות. בסיום הקורס תוכלו לגשת לאחד המבחנים הבינלאומיים של ניהול רשתות, כמו ה-CCNA של חברת סיסקו המעניק תעודת הסמכה מקצועית ונחשבת, ולהשתלב באופן מהיר בארגון כמנהלי רשת.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם