הכל על בסיסי נתונים

בסיסי נתונים (או באנגלית Data Base), הם חלק חשוב מאוד בעולם הארגוני של היום. כשאומרים בסיס נתונים מתכוונים למאגר של נתונים הכולל מידע שונה החשוב לעסק – אלו יכולים להיות פרטים של לקוחות, נתונים על ספקים, פרטי העובדים, נתונים שונים הנוגעים לאספקה ולמלאי וכל דבר שמסייע לארגון לתקתק. את הנתונים האלו ניתן לעבד בצורות שונות, וכך להפיק דוחות, לנתח אותם ולקבל מידע חשוב שיכול לעזור לארגון לצמוח ולגדול.

היום, כשיותר ויותר מידע נאסף עד כי מידע הפך להיות חלק מהנכס של הארגון, בסיסי נתונים הולכים ומשתכללים והופכים לחלק בלתי נפרד מכל ארגון. מכאן שתפקידים הנוגעים לבסיסי נתונים, אותם לומדים בין היתר בקורס פיתוח WEB ובניית אתרים, אלו תפקידים מבוקשים כמעט בכל עסק.

מה זה בעצם בסיסי נתונים?

הבנו שבסיסי נתונים הם סוג של מאגרי מידע, אבל באופן הטכני מדובר על תוכנה ייעודית המאחסנת את כל המידע ומנהלת אותו. כל ארגון זקוק לצרכים שונים הנוגעים למידע, ולכן ישנן תוכנות המותאמות באופן פרטני לארגון. בעוד ארגונים קטנים יכולים להסתפק במסדי נתונים קטנים, ואפילו בתוכנות פשוטות יחסית כמו אקסל, ארגונים גדולים יותר זקוקים לתוכנות חכמות ומפותחות ושימוש בBig Data.

אפיון בסיס נתונים

החלק החשוב ביותר הנוגע לבסיס נתונים הוא אפיון בסיס הנתונים. המטרה שלנו היא לאפיין את בסיס הנתונים באופן היעיל ביותר עבור האתר או האפליקציה של הארגון – ככל שהוא יאופיין בצורה נכונה יותר, כך הוא יפעל טוב יותר גם תחת לחץ ועומס. לעומת זאת, אם הוא לא יהיה מאופיין בצורה אידיאלית, הוא עלול להיתקע, לגרור באגים ולשלוח טעויות ללקוח. 

על מנת לאפיין בסיס נתונים בצורה יעילה, חשוב לתכנת אותו לפי הצרכים של הארגון – יש לחשוב מה הארגון זקוק להפיק מהנתונים שלו, מהי הדרך הטובה ביותר לאחסן את המידע השונה במסד, כמה אנשים צפויים להשתמש במסד הזה ומה גודלו המשוער. יש לקחת בחשבון למי יש גישה לאיזה מידע – ללקוח יש גישה מסוימת למידע, אך כמובן לא לכל המידע של הארגון, ולעובד זוטר אין את אותה גישה למסד הנתונים כמו לעובד בכיר.

אפיון נכון של בסיס נתונים הוא קריטי. הוא זה שיכריע כמה האתר, האפליקציה והארגון עצמו יעבדו בצורה יעילה ומסודרת. אפיון לא נכון יגרור בלאגן, איטיות, קריסות, כפילות של נתונים ועוד בעיות רבות. 

סוגים של בסיסי נתונים

ישנם שני סוגים עיקריים של בסיסי נתונים – רלציונים ולא רלציונים. בסיסי נתונים רלציונים הם מסדי נתונים הבנויים מטבלאות, כאשר כל טבלה מאופיינת במספר זיהוי ומקושרת לפריט אחד (לדוגמה, לקוח החבר במועדון הלקוחות של החנות). בסיס נתונים כזה הוא למשל המסד של תעודות הזהות במשרד הפנים. בין בסיסי הנתונים הרלציונים המוכרים ביותר אפשר למצוא את MySQL, Orcale ו-IBM.

הסוג השני הוא בסיס הנתונים הלא רלציוני. במקרה זה, מדובר על מסדי נתונים המאחסנים כמות עצומה של מידע, בדרך כלל כזה שנכנס במהירות גבוהה מאוד ושאינו מסודר בסדר כלשהו או לפי קטגוריות מוגדרות. מכיוון וכמות המידע עצומה ולא מאורגנת, יש צורך בבסיס נתונים שיודע להתמודד עם האתגרים האלו. היום, יותר ויותר ארגונים זקוקים לבסיס נתונים הפועל במסגרת של ביג-דאטה, ומסדים אלו נקראים NoSQL. דוגמה לסוג כזה של מידע הוא למשל רשתות חברתיות.

סוגים של בסיסי נתונים משתנים זה מזה גם בדרך בה הם מאפשרים למשוך מידע – יש כאלו הפועלים על גבי ענן, בסיס נתונים מבוזר, מסד נתונים חיצוני, תפעולי ועוד. 

תפקידו של מנהל בסיס נתונים ומתכנת בסיס הנתונים

אחד התפקידים המובילים הקשורים לעולם בסיסי הנתונים נקרא מנהל בסיס נתונים, או באנגלית Database Administrator (DBA). תפקידו של מנהל בסיס הנתונים הוא לנהל את כל מסדי הנתונים של הארגון. המנהל אחראי לאפיין את המסד, להבין אילו נתונים ודוחות יש להפיק מתוכו מתוך צרכי הארגון ואיך לעשות זאת בצורה היעילה ביותר. יש להבין כיצד לסדר את המידע בצורה אופטימלית כך שתתאפשר התמצאות יעילה ומהירה בין הנתונים השונים בארגון. בין היתר, מנהל בסיס נתונים מתעסק גם באבטחת הנתונים, מהירות ויציבות של מסד הנתונים. באופן טבעי, ככל שיש יותר עומס של מידע, כך העבודה מאתגרת יותר, אך גם מתגמלת ומעשירה יותר.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם