קורס או תואר במדעי המחשב – יתרונות וחסרונות

כיצד נבחר מסלול ללימודי הייטק?

אחת השאלות שעולות לא פעם בנוגע ללימודי הייטק היא מסלול הלימודים – האם ללכת על תואר אקדמי ארוך, או דווקא על קורס מקצועי קצר? לשתי האופציות האלו יש יתרונות וחסרונות, והבחירה באחת על פני השניה תלויה ברצונות שלכם, בצרכים שלכם ובמטרה הסופית שלכם. 

הכתבה הבאה תציג את שתי האפשרויות, ולמי מתאימה כל אחת מהן! 

מה צריך לדעת על תואר במדעי המחשב?

לבחור קורס הייטק או הנדסת מחשבים?

תואר במדעי המחשב באוניברסיטה או במכללה אקדמית הוא תואר מאתגר במיוחד. הוא דורש השקעה גבוהה וזמן. כשאתם ניגשים ללימודי הייטק (בין אם מדעי המחשב, הנדסת תוכנה, הנדסת חשמל וכדומה), עליכם לקחת בחשבון מספר היבטים:

  • תנאי הקבלה ללימודי מדעי המחשב באוניברסיטאות ובמכללות הם גבוהים במיוחד. עליכם להגיע עם בגרות מלאה עם ממוצע גבוה וכן פסיכומטרי עם ציון מעולה. במרבית המקומות לא תוכלו להתקבל בלי תנאים אלו.  
  • לימודים לתואר ארוכים שלוש שנים לפחות, במהלכן תצטרכו להשקיע שעות רבות ולעבור מבחנים, לבצע פרויקטים ולכתוב עבודות. במהלך השנים האלו יהיה לכם זמן מועט לעבוד (אם בכלל), וזה דבר שיש לקחת בחשבון ולהכין את עצמכם לקראתו. 
  • הלימודים לתואר הם נרחבים מאוד – במהלך התואר תגעו בנקודות שונות הנוגעות לתחומים שונים בעולם ההייטק, ולא תתמקצעו בתחום אחד ספציפי. תלמדו קורסים שונים, רובם תיאורטיים, ותנסו להבין איזה מהם מדבר אליכם יותר. 

תואר במדעי המחשב מתאים לאנשים שחשוב להם לאחוז בתואר האקדמי בסיום, ואף רוצים להמשיך ללימודים אקדמיים מתקדמים יותר (כמו תואר שני). בנוסף, אנשים שלא בטוחים באיזה תחום הם רוצים לגעת בסיום הלימודים יכולים להיעזר בתואר כדי ללמוד על האופציות השונות בעולם העבודה. לבסוף, מקומות עבודה מסוימים וספציפיים דורשים לעתים תואר אקדמי, ולכן אם אתם רוצים שכל האפשרויות יהיו פתוחות בפניכם כדאי ללכת דווקא על תואר כזה. 

מה צריך לדעת על קורס הייטק?

קורס הייטק

מנגד, ישנה אופציה אחרת: לבחור לימודי הייטק נקודתיים הנוגעים למדעי המחשב במכללת הייטק מקצועית. בעולם ההייטק הניסיון מדבר יותר חזק מאשר הלימודים. קורסים במכללת הייטק הם קורסים מקצועיים מאוד, הכוללים פרוייקטים המשיקים לעולם העבודה ופעמים רבות גם התמחויות וסיוע בראיונות ובהגשת קורות חיים. אם החלטתם ללכת על קורס, אלו הדברים שכדאי שתדעו:

  • תנאי הקבלה לקורסים מקצועיים הם נמוכים יותר מתנאי הקבלה לאוניברסיטאות. לרוב לא תצטרכו לעבור מבחן פסיכומטרי. במקרים מסוימים תצטרכו להראות תעודת בגרות מלאה או לעבור ראיון.
  • הלימודים בקורס הם קצרים יותר ופחות אינטנסיביים. קורס יכול לארוך בין מספר חודשים לשנה. הלימודים בקורס הם גמישים יותר – תוכלו ללכת על קורס בוקר או על קורס ערב שמועבר מספר פעמים בשבוע, ולשלב בקלות עבודה במהלך הלימודים. 
  • הלימודים בקורס מקצועי הם ממוקדים מאוד. עליכם לבחור בתחום ספציפי שמעניין אתכם (בקרת איכות, אוטומציה, קורס בניית אתרים, בניית אפליקציות, שפות תכנות, קורס סייבר וכדומה), ואותו אתם לומדים באופן מעמיק וספציפי. בניגוד לתואר, בסיום הקורס תוכלו להתראיין למשרות רק בתחום אותו בחרתם. אם אתם בטוחים בתחום שמעניין אתכם, זהו דווקא יתרון משמעותי.

קורס במכללת הייטק מתאים לאנשים ממוקדים שיודעים בדיוק מה הם רוצים, ורוצים לצלול ישר לשוק העבודה. לימודים בקורס מקצועי יאפשרו לכם להיכנס לעולם הייטק בדרך שהיא קצרה וממוקדת יותר, ומשם להתקדם בסולם הדרגות בהתאם לתחום אותו בחרתם. ברגע שתכנסו למשרה, תוכלו להתפרש גם לכיוונים שונים בהתאם לעניין שלכם. קורס מקצועי מתאים גם לאנשים שעוד לא בטוחים שהייטק זה הכיוון שלהם; הקורס יכול לתת לכם טעימה טובה מהעולם הזה, ובהמשך תוכלו להחליט האם אתם רוצים להמשיך ללמוד לתואר אקדמי. 

כשאתם בוחרים בקורס מקצועי, כדאי שתבחרו במכללה שתלווה אתכם גם לאחר השלמת הקורס. ישנן מכללות שמלוות את הסטודנטים עד למציאת עבודה בשוק העבודה, ומעניקות כלים רבים שיעזרו לכם גם ביום אחרי שהסתיימו הלימודים.

זכרו שבעולם של היום, המחשבה שתואר עדיף על קורס היא כבר ממש לא נכונה, בעיקר בעולם ההייטק הדינמי והגמיש. היום מעסיקים מחפשים אנשים שיודעים ללמוד לבד, שמגיעים עם ניסיון ועם פרויקטים משלהם, אנשים יצירתיים ועם ראש על הכתפיים, ונתונים אלו חשובים יותר מתעודה כזו אחרת. לכן, הבחירה בקורס או בתואר צריכה להיות אחרי חשיבה מעמיקה. 

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם