תפקידו של בודק תוכנה

בודק תוכנה או בודק QA (בקרת איכות או Quality Assurance) הוא תפקיד מבוקש וותיק בעולם ההייטק, שקיים כמעט בכל חברת הייטק המפתחת מוצר. בודק התוכנה הוא זה שאחראי למצוא תקלות במוצר ולהעביר אותן בחזרה למפתח. למרות שאנחנו שומעים עליו הרבה, לא לחלוטין ברור מה בודק תוכנה עושה בפועל; הכתבה הבאה תסביר לכם בדיוק מהו תפקידו של בודק התוכנה, ואיך להיות אחד כזה בעצמכם (רמז: קורס QA).

מה תפקידו של בודק תוכנה?

כאמור, בודק תוכנה הוא תפקיד שנמצא כמעט בכל חברת הייטק. יש לכך סיבה טובה: ברגע שמפתחים מוצר מסוים, יש צורך לבדוק אותו בכל אחד משלבי מחזור החיים שלו כדי לוודא שהוא עובד כראוי ולזהות באגים ותקלות בזמן.

זה בדיוק תפקידו של בודק התוכנה-  בודק תוכנה יודע להסתכל על הפרטים הקטנים, לזהות תקלות, להריץ בדיקות תוכנה ייעודיות ולתעד נכונה את הבעיות במוצר. מטרתו היא למעשה לנסות ו”להפיל” את התוכנה, כדי לבדוק מתי עלולות להיווצר שגיאות ותקלות.

לכן, בודק תוכנה צריך להעביר את המוצר תהליך בדיקות מדויק ויעיל, ולהגיע לנתיבים מסוימים שעלולים להעלות שגיאה. בכמה מילים? בודק תוכנה הוא זה שאחראי שלקוח הקצה יקבל מוצר חף מתקלות ככל האפשר – ואף מושלם!

כיצד בודק תוכנה עושה את כל מה שאמרנו? דרך אחת היא בדיקה ידנית. בודק התוכנה עובד על פי תסריט כתוב מראש ומדמה התנהגות של לקוח ממוצע בתוכנה – הוא עובר על פני המסכים, מזין נתונים שונים, בודק לינקים ומוודא שהכל עובד כראוי. דרך שניה היא בדיקות אוטומטיות מתוכנתות שמריצים באופן אוטומטי. בודקי תוכנה מסוימים יודעים לפתח את התוכנות האוטומטיות כך שיבדקו את התוכנה בדרך חכמה ויעילה.

בודק תוכנה מתעד את התקלות, השגיאות והבאגים, ומעביר אותם בחזרה למתכנתים ולמפתחים, שפותרים אותם ומחזירים אותם לבדיקה נוספת וחוזר חלילה. בסופו של דבר מתקבל מוצר קצה איכותי ונטול תקלות. בלי בודק תוכנה שיודע את העבודה, המוצר המוגמר עלול להיות תקול; בעולם בו האיכות היא מעל הכל, זאת יכולה להיות בעיה לארגון כולו!

קורס QA

כדי להיכנס לעולם בודקי התוכנה אין צורך בתואר אקדמי ארוך ומתיש. קורס QA ממוקד ומקצועי יספיק לכם כדי להיכנס לשוק העבודה ולהתברג בחברה מעולה ובתפקיד מצוין. ישנם קורסים שונים שתוכלו לבחור מתוכם, וחשוב לבחור בקורס מקצועי ובמכללה שתלווה אתכם גם בסיום הלימודים. קורסים של QA אורכים לרוב מספר חודשים ובין פעם-פעמיים בשבוע. הקורסים מגיעים במתכונת גמישה של לימודי בוקר או ערב, וניתן לשלב איתם גם משרה מלאה או חלקית. 

במהלך קורס QA תלמדו נושאים שונים באופן מעמיק וממוקד. תבינו מה הם תחומי האחריות של בודקי תוכנה, תלמדו כיצד לנתח מסמכי אפיון ולכתוב תרחישי בדיקה, לתעד באגים ולנתח לוגים. במהלך קורס QA תחשפו לסביבות עבודה שונות, תכירו תוכנות וכלים ותעבדו עם בסיסי נתונים. לבסוף תבינו כיצד לבצע בדיקות ידניות בפועל, תכירו את כל סוגי הבדיקות השונים וכן תיישמו את הלימוד העיוני בפרויקט פרקטי ומעשי.

בסיום לימודי הקורס תוכלו לצאת מיד לשוק העבודה. כשתיגשו לראיונות בתחום בדיקת התוכנה אתם כבר “תשחו בחומר”, תוכלו ליישם בקלות את מה שלמדתם ולהראות את הידע הפרקטי שרכשתם. כדאי לבחור במכללות שילוו אתכם גם אחרי הקורס, יסייעו לכם בכתיבת קורות החיים ובהכנה לראיונות, וילוו אתכם עד שתמצאו את העבודה הראשונה שלכם. 

האם מתאים לי להיות בודק תוכנה?

תפקיד בודק תוכנה מתאים לאנשים מסודרים עם עין לפרטים הקטנים, אך באותה נשימה חשוב שיהיו יצירתיים, ידעו להגדיל ראש ולחשוב מחוץ לקופסה. כבודקי תוכנה, יהיה עליכם “לצאת מעצמכם” ולחשוב מראש של משתמש ממוצע במוצר אותו אתם בודקים. עליכם לשים לב לפרטים כמו חווית משתמש, קלות תפעול ונוחות.  

דרישות לבודקי תוכנה מקצועיים תוכלו למצוא כמעט בכל חברת הייטק, ולכן ישנה עבודה בכל הארץ ובעיקר באזור המרכז. מתפקיד התחלתי (ג’וניור) של בודק תוכנה תוכלו להתפתח אל תפקידים נוספים כמנהלי צוותים ואף לגלוש לתחום האוטומציה ולתחומים נוספים בעולם ההייטק. ככל שתתקדמו בדרגות, כך גם המשכורת שלכם תשתדרג בהתאם, ובודקי תוכנה יכולים להגיע למשכורות מתגמלות מאוד כמו שנהוג בעולם ההייטק, ולהתברג בחברות בינלאומיות עם תנאים מדהימים. 

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם