תואר ראשון או ניסיון מעשי?

פחות או יותר כולנו, בשלב זה או אחר בצעירותנו, שמענו מההורים שלנו שכדאי לעשות תואר ראשון.
לא חשוב במה, העיקר לעשות תואר. זו המנטליות שהייתה ועדיין נשארה אצל חלק לא מבוטל מההורים שלנו, שרק מי שיש לו תואר ראשון יכול להצליח ולהתקדם בחיים.

בנוסף, בד”כ לפני שמתחילה שנת לימודים אקדמאית, האוניברסיטאות והמכללות האקדמיות מראים ומשמיעים פרסומות המבטיחות למתעניינים לבוא ללמוד לתואר ראשון כדי שיהפכו למהנדסים שהתעשייה, לאחר מכן, תרדוף אחריהם. 

מה שרוב הצעירים מחמיצים היא תופעה מעניינת מאוד שמתרחשת דווקא בשנה האחרונה לתואר.
רובם המוחלט של בוגרי המכללה שכבר סיימו את התואר, לא מצליחים למצוא עבודה ראשונה בתחום.
לאלו שכן מצליחים, לוקח זמן רב בממוצע עד שמוצאים את העבודה הראשונה שלהם, בד”כ משרת ג’וניור,  ואף השכר שהם מרוויחים בשנה-שנתיים הראשונות הינו זעום ולא מצדיק את לימודי התואר הקשים והיקרים.
אז איך זה יכול להיות, האם ההורים שלנו טעו כל השנים האלו כשטענו שחייבים לעשות תואר?

לא בהכרח. הם פשוט טעו בסדר של הדברים.

לעשות תואר זה דבר חשוב שיכול לפתוח הרבה דלתות בעתיד, אבל בהווה, הניסיון המקצועי הוא זה שמשחק כרגע תפקיד מרכזי. במילים אחרות, את התואר הראשון תמיד אפשר לעשות, אבל מאחר והזמן שלנו יקר מאוד, חשוב לרכוש ניסיון הרבה לפני לימודי התואר.

חשוב להבין שמה שהיה בעבר שונה מהמצב הנוכחי. כיום יש ביקוש רב מאוד לעובדים בעלי ניסיון, אפילו אם מדובר בניסיון מועט, ולכן עובדים אלו קודם כל מקבלים זימונים רבים משמעותית לראיונות עבודה וגם מתוגמלים היטב ומרוויחים הרבה יותר בממוצע מבוגרי תואר ללא ניסיון.
מכאן עולה השאלה הבאה:

מדוע יעדיף בעצם המעסיק הממוצע לגייס לשורותיו בד”כ עובדים בעלי ניסיון מאשר בוגרי תואר טריים אך ללא ניסיון מעשי?

התשובה היא דיי פשוטה:
בזמן שבאקדמיה מלמדים את התיאוריה, המעסיק הממוצע יעדיף למצוא מישהו שכבר עוסק פיזית במקצוע וכך החפיפה של אותו עובד תהיה קלה ומהירה והעובד יהיה אפקטיבי ויוכל לתת תפוקה כבר מהשבוע הראשון, זאת בעוד שבבוגר טרי מהאקדמיה צריך להשקיע זמן רב על מנת שיוכל להשתלב במקום העבודה ועד שייתן תפוקה ראויה. ההדרכה של הבוגר הטרי תדרוש הרבה יותר זמן, החפיפה שלו תהיה ארוכה יותר, צריך יהיה לפקח עליו היטב בשבועות הראשונים (כלומר להקצות לשם כך כוח אדם נוסף), כך שבאופן כללי הבוגר הטרי יתחיל לתת תפוקה אמיתית רק לאחר זמן רב יחסית.

כמו כן, מעניין לגלות שברוב משרות הדרושים הדרישה לתואר ראשון בד”כ מהווה יתרון בלבד. כך שלסיכום, תואר ראשון זה אכן דבר חשוב אך רכישת ניסיון מקצועי הינה חשובה הרבה יותר ולכן יש לרכוש ניסיון מעשי במשך מספר שנים ורק לאחר מכן ללמוד לתואר ראשון.

לקריאה נוספת: קורס או תואר: יתרונות וחסרונות

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם