תכונות שליליות בראיונות עבודה

סיימתם לימודי הייטק, אתם בדרך לראיונות העבודה הראשונים, ומיד נתקלים בשאלה המעצבנת לגבי תכונות שליליות. כששואלים אותנו על תכונות שליליות בראיונות עבודה אנחנו מיד עשויים להתבלבל. אין ספק שזו שאלה מאתגרת, שהתשובה עליה עשויה להוציא אותנו גדולים או דווקא להפך – להקטין אותנו לסכן את מקום העבודה הפוטנציאלי.

לכן, כששואלים אתכם לגבי תכונות שליליות בראיונות עבודה כדאי להגיע כבר מוכנים עם תשובה בשלוף, שתוציא אתכם הכי טוב שאפשר. המאמר הזה יעזור לכם להבין כיצד להתכונן לשאלה הזו בראיון עבודה בהייטק, ואילו תכונות “שליליות” יוציאו אתכם גם כנים וגם חזקים.

תכונות שליליות בראיון עבודה

אופציות לתכונות שליליות בראיון עבודה בהייטק

כאשר אתם עונים על שאלה בנוגע לתכונות שליליות בראיונות עבודה, צריך למצוא תכונות שהן אולי עשויות להיות שליליות, אבל בתפקיד הספציפי אליו אתם מתראיינים הן דווקא יכולות לבוא לטובתכם. הנה כמה דוגמאות שיעזרו לכם להיכנס לראש הזה:

  • חוסר אסרטיביות – אין ספק שחוסר אסרטיביות היא תכונה לא משהו, שכן היא אולי מצביעה כי אינכם עומדים על שלכם, ואין ספק שהיא תצא נגדכם בתפקידים כמו ניהול, אבל בעולם פיתוח התוכנה זו דווקא תכונה לא משמעותית, ולכן היא תשובה טובה.
  • ביישנות – באופן דומה, ביישנות היא אולי תכונה מפוקפקת בעולם המכירות ויחסי האנוש, אבל בעולם ההייטק הדורש מכם לתכנת במחשב, היא לא משמעותית.
  • ביקורתי – ביקורתיות עלולה להיחשב כתכונה שלילית, אבל מצד שני הביקורתיות הזו עשויה לגרום לכם לעבוד טוב ככל האפשר ולהוציא מוצרים שהם נכונים עד הפרט האחרון – ולכן זו עשויה להיחשב כתכונה חיובית. ראו כי עדיף להשתמש במילה “ביקורתי” מאשר “פרפקציוניסט”, שנותנת תחושה מעט מזויפת.

תכונות שליליות בראיונות עבודה שעדיף לא להגיד בהייטק

לעומת התכונות למעלה, יש כמה תכונות שעדיף לא להזכיר כשמתראיינים לתפקידי פיתוח בעולם ההייטק. למשל:

  • לא שחקן קבוצתי – על אף שעבודה בהייטק היא פעמים רבות עבודה עצמאית שלך מול המחשב, עדיין היא דורשת חשיבה קבוצתית, עבודה בצוות ושיתופי פעולה. לכן, עדיף לא להגיד שאתם “זאב בודד”.
  • חוסר ריכוז – אם קשה לכם להתרכז, עדיף לא להגיד זאת בראיון עבודה בתפקיד הייטק הדורש מכם שעות ארוכות ורבות מול המחשב.
  • לא יצירתי – יצירתיות היא תכונה חשובה מאוד בעולם ההייטק המצביעה על חשיבה מחוץ לקופסה והגדלת ראש. לכן, רצוי לא לקבוע כי אתם לא יצירתיים בראיון העבודה.

עוד כמה טיפים שכדאי לקחת בחשבון

    • חפשו תשובה שהיא נכונה לגביכם – אין טעם לשקר. חפשו תכונה שהיא באמת ובתמים שלילית אצלכם (מה לעשות, אף אחד לא מושלם), אבל הראו שהיא לא רלוונטית.
    • התמודדות עם תכונה שלילית – לחילופין, בחרו בתכונה שלילית והראו כיצד למדתם להתמודד איתה ולמה היא לא תפריע לכם בעבודה.
    • תכונה חיובית במסווה – קחו תכונה חיובית, והוסיפו לה קונוטציה שלילית. לדוגמה, “עקשן” במקום “עומד על שלי”.

שאלות נפוצות על תכונות שליליות בראיון עבודה

ברוב ראיונות העבודה למשרות בתעשיית ההייטק ולמגוון תחומים נוספים, המראיין מציג בשלב מסוים בראיון העבודה שאלות על התכונות השליליות של המרואיין. זו שאלה רווחת בראיונות עבודה, זו גם שאלה ממנה רוב המרואיינים חוששים, למרות שניתן להתכונן לקראתה כדי לצלוח היטב את הראיון ועל מנת לשפר את הסיכויים לקבלת התפקיד.

השאלות הנפוצות ביותר על תכונות רעות ושליליות בראיון עבודה הן:

  • ציין שלוש תכונות שליליות שלך.
  • מהי התכונה השלילית העיקרית שלך?
  • אילו תכונות שליליות המעסיק הקודם עשוי לספר לנו עליך?
  • אילו תכונות שליליות היית מעוניין לשנות בעצמך?
  • האם יש לך תכונות שליליות הפוגעות בחייך?
  • אילו תכונות שליליות החברים לא אוהבים אצלך?
  • מהן התכונות השליליות שאתה לא אוהב בעצמך?

למעשה, כל השאלות על תכונות שליליות בראיונות עבודה נועדו כדי לבדוק האת אתה מתאים לדרישות התפקיד ולעבודה בחברה. לכן, כאשר אתה נשאל בראיון עבודה על התכונות השליליות שלך אין זה המקום והזמן לפרט ולדון בתכונות השליליות שלך, מאחר ואינך נפגש עם חבר, קרוב משפחה או פסיכולוג. הראיון נועד לבדוק את התאמתך לתפקיד, ועליך לענות על השאלות בכנות ובלי להילחץ.

עליך לזכור כי כל המועמדים לתפקיד עליו אתה מתחרה נדרשים לענות על השאלות הטריקיות, לכן צרת רבים חצי נחמה, ובאפשרותך להתכונן נכון לקראתן כדי לעבור בהצלחה את הראיון ולשפר את סיכוייך לקבל את התפקיד. 

תכונות שליליות – רשימה לראיונות עבודה

אין אדם מושלם, לכולנו יש תכונות שליליות, גם המראיינים יודעים זאת, לכן חשוב להתייחס לשאלת התכונות השליליות בהתאם. מומלץ לחפש בגוגל תכונות שליליות רשימה לראיונות עבודה, אך חשוב לבדוק מי כתב את המאמר ומהו הרקע המקצועי שלו. כמו כן, כדאי לחפש רשימה של שאלות נפוצות על התכונות השליליות בראיון עבודה להייטק, במיוחד אם אתם מתמודדים על משרות בתעשייה זו.

יש לא מעט תכונות שליליות שאפשר לציין ללא חשש בראיון עבודה להייטק, למשל פרפקציוניזם או ביקורתיות. יחד עם זאת חשוב לזכור כי זו התשובה הלעוסה ביותר ומראיינים רבים לא אוהבים לשמוע על התכונה הזו מאחר ורבים משתמשים בה.

לכן, אפשר לענות על השאלה הרווחת בדרכים אחרות ולציין תכונות רעות ושליליות כגון: קפדנות, עקשנות, רגישות גבוהה, חוסר אסרטיביות ועוד. התשובה חייבת להתאים גם לתפקיד עליו מתמודדים, לכן אם אתם עוברים ראיון עבודה לתפקיד מנהל שיווק או מנהל מכירות חוסר אסרטיביות היא תכונה שלא תקדם אתכם, אך לתפקידי פיתוח התכונה השלילית אינה מפריעה לעבודה היומיומית.  

אגב, אפשר גם לקחת תכונות חיוביות ולהקצין אותן, ובראיון העבודה כאשר נשאלים על התכונות השליליות אפשר להציג את התכונה שבחרתם מראש, לפרט עליה ולציין במשפט אחד או שניים כיצד אתם מתמודדים אתה. כך לדוגמה אפשר לציין ביקורתיות כתכונה שלילית ולהוסיף שבעבר הייתם מאוד ביקורתיים כלפי הסובבים אתכם אך כיום הביקורתיות מופנית פנימה ומסייעת לכם להשתפר כבני אדם וכאנשי מקצוע.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם