תכנות או ניהול רשתות – מה מתאים לכם?

מעוניינים לעבוד בהייטק ומתלבטים בין תכנות או ניהול רשתות? האם כדאי לכם ללמוד תכנות כדי לעבוד בפיתוח תוכנה בחברות הייטק מובילות או שיותר מתאים לכם תחום הסייבר וניהול רשתות? צעירים רבים מתלבטים בין קורס תכנות לקורס ניהול רשתות, אלו שני תחומים מבוקשים בהייטק הישראלי ובוגרי הקורסים יכולים למצוא עבודה יחסית בקלות ובמהירות.

חשוב לציין כי אין תשובה חד משמעית לשאלה מה מתאים לכם יותר – לעבוד כמתכנים או למצוא תעסוקה בתפקיד של מנהל רשתות ואבטחת מידע. למעשה, לפני שאתם מחליטים ללמוד את תחום התכנות או את תחום ניהול הרשתות עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות חשובות כגון:

  • מהו תחום ההתמחות המתאים לכם ביותר בעולם המחשבים?
  • מהו הידע שלכם בעולם המחשוב?
  • האם אתם מסוגלים לשבת שעות ארוכות מידי יום מול מסך המחשב?
  • האם אתם אוהבים טכנולוגיות חדשות ורוצים להמשיך ללמוד ולהתפתח כל הזמן?
  • האם החשיבה שלכם ריאלית ויש לכם ציונים גבוהים במקצועות כמו מתמטיקה ואנגלית?
  • כמה חשוב לכם הביטחון התעסוקתי?
  • כמה זמן אתם מוכנים ו/או מסוגלים להשקיע בלימודים כדי להתחיל לעבוד בהייטק?
  • מהן צפיות השכר שלכם בתחילת הקריירה, לאחר שנתיים ולאחר חמש שנות ניסיון?

לאחר שעניתם על השאלות עליכם לעיין היטב בתוכנית הלימודים של קורסים לתכנות ובסילבוס של מסלולי הלימוד לניהול רשתות. כמו כן, עליכם לבדוק מהם תנאי הקבלה בכל מסלול לימודים, האם עליכם ללמוד מכינה טכנולוגית כדי להתקבל לקורס, היכן אפשר ללמוד את הקורס ומהי חוויית הלימודים במכללה ועוד.

למי מתאים ללמוד תכנות?

הסבה לתכנות או ניהול רשתות

קורס תכנות נועד להכשיר את הסטודנטים כמתכנתים השולטים בשפות התכנות הפופולריות והבסיסיות כמו JAVA, ++C, דוט נט וכדומה. לימודי תכנות מתחילים בהכרת המחשב ובשפות התכנות הבסיסיות והנדרשות ביותר. 

אמנם, אפשר להירשם למסלול לימודים ארוך באוניברסיטה או במכללה למקצועות ההייטק כדי לרכוש תואר ראשון במדעי המחשב או לבחור במסלול המקוצר לדיפלומת הנדסאי, אך כיום רבים כבר הבינו שאין צורך להשקיע כמה שנים מהחיים כדי ללמוד תכנות ואפשר בקורס קצר וממוקד הנמשך כמה חודשים בלבד לרכוש את הידע התיאורטי והניסיון המעשי הנדרשים למגוון תפקידים בתחום התכנות.

רבים בוחרים ללמוד במכללה המציעה קורסים קצרים לתכנות, במיוחד במכללה המתחייבת להשמה מקצועית בסיום הלימודים ולסיוע בהכנה לקראת ראיונות עבודה. יחד עם זאת חשוב לזכור כי תחום התכנות לא מתאים בהכרח לכל אחד או אחת, יש לעמוד בתנאי הקבלה ולהשקיע בלימודים. לקראת סוף הקורס יש להגיש פרויקט גמר ולעבור בהצלחה את המבחנים הסופיים כדי לקבל את התעודה. 

כדאי לדעת כי בענף הייטק יש מחסור עצום באנשי פיתוח, לכן בוגרי הקורסים לתכנות נחטפים לעבודה וזוכים גם לתנאי שכר טובים ומתגמלים. יש שפע אפשרויות תעסוקה בחברות סטארט-אפ צעירות, בחברות הייטק מובילות, בעסקים ובארגונים שונים, אפשר להתפתח בעבודה וליהנות מקריירה משגשגת ומתנאים מעולים עם שכר של חמש ספרות כבר לאחר שנה או שנתיים. ככל שרוכשים יותר ידע וניסיון בתחום התכנות ניתן למצוא תפקידים בכירים יותר, לשפר את תנאי התעסוקה ולהשתלב בתפקידים מעניינים ומתגמלים יותר.

למי מתאים ללמוד ניהול רשתות?

קורס ניהול רשתות נועד למי שמעוניין לרכוש מקצוע חשוב ומבוקש המבטיח עבודה בשפע וביטחון תעסוקתי. ניהול רשתות הוא תחום ספציפי בעולם המחשוב המתאים לבעלי חוש טכני מפתוח, עם זאת כדי להתקבל לקורס ניהול רשתות ואבטחת מידע נדרש ידע בסיסי וכללי במחשבים ומערכות הפעלה ותנאי הקבלה מחייבים גם אנגלית ברמה טובה. 

יש דרישה גבוהה למנהלי רשתות בכל סוגי העסקים, החברות והארגונים. למעשה, מנהלי רשתות עובדים לא רק בחברות הייטק וסטארט אפים אלא גם בעסקים הזקוקים לתמיכה טכנית שוטפת ולניהול רשתות המחשבים והתקשורת בארגון, במוסדות ובארגונים ממשלתיים ובמגוון עסקים במגזר הפרטי והציבורי. 

מנהל רשתות נהנה מיציבות תעסוקתית ויכול להתקדם לתפקידים בכירים יותר עם הזמן. כדאי לדעת כי הבדלי השכר בין מנהל רשתות למתכנת מתחיל אינם משמעותיים, וגם לאחר ותק של 3 – 5 שנים ההבדל אינו משמעותי וגם מנהל רשתות יכול לצפות לשכר של חמש ספרות.

יחד עם זאת מומלץ לבחור קורס ניהול רשתות הכולל גם אבטחת מידע וסייבר, אפשר לבחור מסלול לימודיים ייעודי כמו קורס סייבר אך כדי ליהנות ממקצוע נדרש מומלץ ללמוד גם ניהול רשתות. בסיום הקורס יש לעבור בהצלחה את מבחן ההסמכה של CISCO, ואפשר להמשיך ללמוד קורסים רלוונטיים נוספים כמו לינוקס, סייבר או Devops כדי להעשיר את הידע וליהנות מקריירה מאתגרת ומעניינת יותר.

איזה קורס מתאים לכם?

כאמור, אין תשובה חד משמעית לשאלה האם מתאים לכם יותר ללמוד תכנות או ניהול רשתות, כל אחד חייב לקבל החלטה אישית בהתאמה ליכולותיו הלימודיות ועל פי מאפייניו הייחודיים. בעולם התכנות יש שינויים רבים ולרוב מחליפים מעסיק אחת לכמה שנים. מנהלי רשתות נשארים בדרך כלל בעבודתם שנים רבות ויש דרישה קבועה למנהלי רשתות. 

אפשר להתפתח מקצועית גם בניהול רשתות אם לומדים קורס סייבר ואבטחת מידע, וכיום יש דרישה עצומה למומחי סייבר בגלל האיומים הרבים ברשת, מתקפות הכופר, ריגול תעשייתי, איומי האקרים וכדומה. 

חשוב לציין כי בעולם ההייטק יש שפע אפשרויות תעסוקה, אך מי שרוצה ביטחון תעסוקתי ימצא זאת בעיקר כמנהל רשתות ואבטחת מידע מאחר ובעולם התכנות פרויקטים מתחילים ונסגרים במהירות, לעיתים החברה מגייסת עובדים לתקופה קצרה בלבד, יש חברות הייטק שאינן מצליחות, ובמצבי משבר מפטרים קודם כל את אנשי הפיתוח אך אי אפשר לוותר על מנהלי רשתות.

לכן, כאשר אתם מתלבטים מה מתאים לכם – תכנות או ניהול רשתות, עליכם להתייחס לא רק לנושאי הלימוד ולתנאי הקבלה אלא גם להביט לעבר העתיד  כדי לקבל החלטה נכונה ושקולה.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם