מזה סייבר? הכל על תחום הסייבר ואבטחת מידע

מזה סייבר? למה כדאי ללמוד את התחום? מהן אפשרויות התעסוקה בסיום קורס סייבר? האם כדאי ללמוד ניהול רשתות וסייבר? אילו תפקידים קיימים ומהו השכר הממוצע לאנשי סייבר? איך ואיפה לומדים סייבר בישראל? צוות המומחים של מכללת SVCollege הכין עבורכם כתבה על תחום הסייבר.

מה זה סייבר?

סייבר הוא למעשה קיצור של המושג קיברנטיקה, כאשר המרחב הקיברנטי כולל בתוכו את עולם האינטרנט, החומרה, התוכנה והגורם האנושי. בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית המהירה הולכות וגוברות גם הסכנות לפגיעה משמעותית במערכות המחשוב, התקשורת והמידע כתוצאה מאיומי ומפעולות ההאקרים, ארגוני טרור הפועלים ברשת ועוד.

כדי להתגונן מפני איומי ההאקרים נדרשים הארגונים השונים להעסיק אנשי סייבר ואבטחת מידע, לבחור תוכנות וכלים להגנה על מערכות המחשוב, להקפיד על נהלי אבטחת מידע בארגון וכדומה. תחום הסייבר נחשב לתחום החם ביותר בעולם ההייטק, ומדינת ישראל הנחשבת למעצמה טכנולוגית ולמדינת הסטארט-אפ בולטת גם בתחום הסייבר והאבטחה באינטרנט, וזאת בגלל המציאות הביטחונית המורכבת בה אנו חיים ובגלל האתגרים הייחודיים באזור. 

מומחי הסייבר ניצבים בחזית הטכנולוגית, חשיבותם עולה עם השנים עקב העלייה הדרסטית באיומים על מערכות המחשוב והמידע בארץ וברחבי העולם, ויש דרישה עצומה לאנשי סייבר מקצועיים ובעלי ידע עדכני. על פי הנתונים יש מחסור עצום באנשי סייבר בארץ ובעולם, בוגרי קורס סייבר נחטפים לעבודה וזוכים לתנאים מעולים ולשכר התחלתי של חמש ספרות.

אסדרת מקצועות הסייבר בישראל

ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בתחום הסייבר ואבטחת המידע, המדינה החליטה להקים את הרשות הלאומית להגנת סייבר כדי להתמודד עם האיומים הרבים ועל מנת להסדיר את תהליך אסדרת מקצועות הסייבר בארץ וליישם את החלטות הארגון. 

הרשות הלאומית להגנת סייבר הוקמה בשנת 2015, לאחר פרסום תהליך אסדרת מקצועות הסייבר נקבעו התנאים לתוכניות הלימוד בתחום זה כדי להבטיח לימודים באיכות גבוהה ובהתאמה לצרכי הארגונים במשק, לרבות משרדי ממשלה, עסקים וארגונים במגזר הציבורי, עסקים במגזר הפרטי וכיוצא בזה.

הרשות הלאומית להגנת סייבר הגדירה את התפקידים הבאים בתחום הסייבר: מיישמי הגנת סייבר, אנליסט אבטחת סייבר, ארכיטקט הגנת סייבר, מוסמך מתודולוגיית הגנת סייבר, מוסמך מבדקי חדירה במערכי הגנת סייבר, מוסמך לתחקור סייבר, מנהלי הגנת סייבר.

הקשר בין סייבר לאבטחת מידע וניהול רשתות

באופן כללי ישנם שני תחומים עיקריים בתחום – אבטחת מידע וסייבר. שני התחומים עוסקים בהגנה על מערכות המחשוב והמידע, עם זאת בתחום הסייבר עוסקים בעיקר בהגנה מפני איומים זדוניים על מערכות המחשוב והמידע במרחב הווירטואלי לעומת תחום אבטחת המידע המתמקד בהגנה על הנתונים והמידע שבידי הארגון.

בתחום הסייבר מתמחים בין היתר בהגנה על מערכות המידע והנתונים המאוחסנים באופן דיגיטלי ואלקטרוני במחשבים, בשרתים, במכשירים ניידים וברשתות, מומחי הסייבר מיישמים כלים ושכבות הגנה כדי למנוע חדירת גורמים לא רצויים למערכות המחשוב והמידע וכדי למנוע זליגת מידע החוצה ולא לאפשר גישה אלקטרונית לגורמים לא מורשים.

בתחום אבטחת מידע מיישמים כלים ושיטות יעילות להגנה על המידע והנתונים במערכות המחשוב והמידע וכדי להגן על המידע מפני גישה, שינוי, הרס, חשיפה והפרעה, כאשר המטרה של מומחי אבטחת המידע היא לשמור על סודיות ללא הפרעה בזמינות המידע לגורמים המורשים.

אפשרויות תעסוקה ושכר ממוצע

כאמור, יש  דרישה גבוהה לאנשי סייבר ואבטחת מידע, המחסור במומחי סייבר קיים בישראל ובעולם. בסיום קורס סייבר או קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע ניתן להתברג למגוון רחב של תפקידים בהתאם לתעודה ולהסמכה המקצועית. 

בוגרי קורס אבטחת מידע וניהול רשתות יכולים לעבוד בתפקידים כמו מנהלי רשתות בחברות הייטק, במשרדי ממשלה, בארגונים ובעסקים במגזר הציבורי והפרטי, בעמותות וכדומה. בוגרי קורס בתחום הסייבר יכולים להשתלב במגוון תפקידים כגון: אנליסט אבטחת סייבר, מיישם הגנת סייבר, מנהל הגנת סייבר (CSP), מומחה טכנולוגיות הגנת סייבר (CSTP), מומחה מתודולוגיות (CSME), מומחה חקירות סייבר (CFE), מומחה בדיקות חדירה (CSPTE), תפקידי פיתוח (מתכנתים) בחברות הייטק וכו’.

השכר הממוצע בתחום הסייבר משתנה בהתאם להתמחות ולניסיון המקצועי. השכר הממוצע לפי התפקידים השונים הוא:

  • מפתח תוכנה: 15,000 – 20,000 ₪, לאחר כחמש שנים השכר עולה ל-28,000 עד 30,000 ₪ בחודש.
  • מיישם הגנת סייבר: שכר התחלתי של כ-15,000 ₪ עד 22,000 ₪ בחודש, לאחר חמש שנות ניסיון השכר הממוצע הוא כ-24,000 ₪.
  • מומחה אבטחת מידע: שכר התחלתי של 6,000 ₪ עד 10,000 ₪ בחודש, לאחר חמש שנים השכר עולה ל-10,000 ₪ עד 16,000 ₪ בחודש.
  • בודקי חדירה וחוקרי סייבר: שכר התחלתי של 12,000 ₪ עד 16,000 ₪, לאחר חמש שנים השכר עולה לטווח של 16,000 ₪ עד 18,000 ₪.
  • ארכיטקט אבטחת מידע: שכר התחלתי של 15,000 – 20,000 ₪, לאחר חמש שנים השכר צפוי להגיע ל-15,000 ₪ עד 22,000 ₪ בחודש.

איך לומדים סייבר?

כדי להתבגר לתפקידים בכירים ומאתגרים בתחום הסייבר חשוב לבחור נכון את הקורס והמכללה. ניתן ללמוד קורס סייבר במכללות השונות או באוניברסיטה, יש אפשרות לרכוש תואר ראשון באבטחת מידע וסייבר, אך כיום הרוב מעדיפים לבחור קורס סייבר מקצועי וממוקד במכללה מובילה כמו SVCollege. בוגרי מסלול הלימודים זוכים לסיוע בהשמה ויכולים להתברג למגוון תפקידים בכירים בתחום הסייבר, הן בחברות הייטק והן בחברות IT, בארגונים ועוד.

בנוסף, אפשר לבחור קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע כדי להתברג לתפקידים טכניים וניהוליים בעולם ה-IT. חברות הייטק רבות מגייסות את בוגרי הקורס לתפקידים שונים כמנהלי רשתות או כמומחי אבטחת מידע, בארגונים קטנים התפקיד משולב. זהו מקצוע פופולרי ומבוקש המבטיח תנאים טובים, עבודה מעניינת ומאתגרת ואפשרויות קידום.

כדאי לדעת כי מעסיקים רבים מעדיפים לגייס אנשי ומומחי סייבר ואבטחת מידע בעלי ידע וניסיון, לכן כדאי לכם ללמוד את הקורסים במכללה המתחייבת להשמה בסוף הקורס ולעבודה בחברות מובילות.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם