מה זה QA? הכל על אחד המקצועות הפופלאריים בישראל

רוצים לדעת מה זה QA ולמה כדאי לכם ללמוד את התחום? מתלבטים מה ללמוד כדי לעבוד בהייטק ומחפשים קורס קצר וממוקד שיאפשר לכם למצוא עבודה בקלות בחברות הייטק מובילות? ובכן, תחום ה-QA התפתח כחלק בלתי נפרד מתהליך פיתוח תוכנות ויישומים שונים, בודקי תוכנה מאתרים שגיאות, באגים ומצבים בהם התוכנה עשויה לקרוס. זהו תפקיד חשוב והכרחי בפיתוח תוכנה ויש דרישה גבוהה בענף לבודקי תוכנה מיומנים ובעלי ידע עדכני.

אחת ולתמיד – קורס QA מה זה בדיוק?

לימודי QA מה זה בעצם?,  QA הם ראשי תיבות של Quality Assurance, הוא תחום בהייטק הקיים מאז התחילו לכתוב ולהמציא תוכנות מחשב. כל תוכנה צריך להריץ ולבדוק לפני שיווק ושימוש מסחרי, זהו תפקידם של אנשי ה-QA, כלומר בודקי תוכנה אחראים על גילוי ואיתור באגים ומצבים בהם התוכנה עלולה לקרוס.

לאחר סדרת בדיקות של התוכנה אנשי ה-QA יכולים להכריע בשאלה האם התוכנה אמינה ומוכנה להשקה או שיש עדיין תקלות וצוות הפיתוח צריך לבצע מקצה שיפורים נוסף.

כדי לעבוד בהייטק לא חייבים להשקיע 4 שנות לימוד באוניברסיטה, אפשר לבחור קורס בדיקות תוכנה במכללת הייטק מובילה ומוכרת, ולאחר הקורס קל למצוא עבודה בתחום. קורס QA אורך 4 חודשים בלבד, אחת לשבוע מתקיים מפגש לימודים, ובהתאם למכללה תוכלו ללמוד קורס בוקר או ערב. 

קורס ערב לבודקי תוכנה מאפשר לכם לשלב בין לימודים לעבודה, כך תוכלו להתפרנס במהלך הלימודים, ובשעות הערב ללמוד מקצוע חדש המבטיח לכם קריירה מעניינת ומשתלמת בהייטק. 

מה התפקיד של בודקי תוכנה?

בודק תוכנה אחראי לאתר שגיאות ותקלות בתוכנה הכללית או בחלקים ממנה. עליו לבצע בדיקות ידניות ואוטומטיות על מנת לאתר באגים, לבחון מצבים בהם התוכנה עלולה לקרוס בגלל שגיאות קוד או בעיה אחרת, ועליו לבדוק האם התוכנה פועלת כראוי ובהתאם לתכנון בסיטואציות שונות.

למעשה, בודק תוכנה (QA) מחפש את נקודות התורפה של התוכנה, עליו לבדוק את התוכנה או חלקים ממנה בשלבי הפיתוח השונים, להכין מסמך לצוות הפיתוח עם רשימת הבאגים והמלצות לתיקון, ולאחר תיקון השגיאה עליו לבצע אבחון מחדש של התוכנה כדי להבטיח כי התקלות תוקנו.

במסגרת התפקיד, בודקי התוכנה מבצעים בדיקות ידניות כדי לדמות את הפעלת התוכנה על ידי משתמש ממוצע, על פי תסריט ידוע וכתוב מראש. בשיטת הבדיקות הידניות אנשי QA עוברים מסך אחר מסך בתוכנה, הם מפעילים ומנסים את כל הפונקציות הקיימות בתוכנה הנבדקת, מזינים נתונים שונים כדי לבדוק את הפלט ואת ביצועי היישום, והם גם בוחנים את יציבות התוכנה.

בדיקות ידניות נחשבו לפשוטות ביותר ואין צורך בידע מוקדם בתכנות, אלו בדיקות יחסית פשוטות המחייבות אוריינטציה בסיסית לעבודה עם מחשבים ומיומנות שימוש באפליקציות ותוכנות אונליין. 

אנשי AQ בודקים את התוכנות השונות גם באמצעות בדיקות אוטומטיות. בדיקות אוטומטיזציה מתוכנתות מראש במטרה לאתר באגים ולבדוק את התוכנה, הבדיקות מאפשרות לאנשי ה-QA להריץ פעולה סימולטנית על מספר מסכים במקביל, לבחון מצבי עומס, לבדוק כיצד התוכנה מתנהגת במצבי קיצון או שימוש חריג, ולבדוק האם התוכנה מתאימה לדרישות החומרה.

תחום הולך ומתפתח

בשנים האחרונות תחום ה-QA עבר שינויים מרחיקי לכת. אם בעבר הלא רחוק אנשי ה-QA קיבלו מצוות הפיתוח את המוצר המוגמר עם דרישות ואפיונים, ורק אז הם החלו לבצע בדיקות ידניות ו/או אוטומטיות. כיום, אנשי ה-QA מעורבים כבר בשלבי הפיתוח, לכן עליהם לראות את התמונה הכללית של המוצר ותהליך הפיתוח, הם בודקים קוד בשלבי הפיתוח השונים ולא ממתינים למוצר הסופי, ועליהם להציע פתרונות כדי לשפר ולקצר את הליך הפיתוח. 

עולם התוכנה עובר שינויים רבים בשנים האחרונות, חברות הייטק מעוניינות לקצר את זמן הפיתוח ולשחרר את התוכנה במהירות האפשרית. כיום מקובל להשיק תוכנות למרות שהן כוללות באגים, כיוון שצוות הפיתוח משחרר כל הזמן גרסאות עדכניות של המוצר. אנשי ה-QA מנתחים תלונות ותגובות מהמשתמשים כדי לאתר באגים נוספים, הם מעדכנים את צוות הפיתוח, ולאחר מקצה שיפורים נוסף יוצאת גרסה חדשה ועדכנית של התוכנה, ללא הבאגים שתוקנו.

אנשי QA מתעדכנים בשלבי הפיתוח של התוכנה, ובהתאם לדרישה הם מתחילים בסדרת בדיקות של המוצר, על מנת לתקן באגים לפני ההשקה. איש QA מקצועי מכין תסריט בדיקות מקיף ורחב הכולל אפיון מטרות הבדיקה, הגדרת יעדים ולוח זמנים, בחירת מתודולוגיות הבדיקה, אפיון סיכונים, אפיון רמת הבדיקה הנדרשת, ניסוח ועריכת מסמכי בדיקה והפצת הדוחות לגורמים הרלוונטיים בארגון, ביצוע בדיקות חוזרות לצורך בדיקת תיקון הבאגים ואיתור תקלות חדשות ועוד.

קורס QA לבדיקות תוכנה – כרטיס הכניסה לעולם ההייטק

כדי להתקבל לקורס אין צורך בידע מקדים, בניסיון מעשי או בתואר אקדמי כלשהו, הקורס מתאים לרבים, אך בעיקר לבעלי אוריינטציה טכנולוגית וידע בסיסי באנגלית. במסגרת קורס בודק תוכנה לומדים תכנים ונושאים מגוונים כגון:

  • מבוא לבדיקות תוכנה ידניות.
  • מתודולוגיות לבדיקה תוכנה.
  • יסודות בעולם המחשוב.
  • מבוא לתכנות ופיתוח.
  • שיטת העבודה עם בייס דאטה (Base Data).
  • הכרות עם כלי בדיקה שונים ל-Web.
  • בדיקות תוכנה בתחום המובייל.
  • עבודה עם כלי בדיקה ידניים ואוטומטיים לבדיקות תוכנות ואפליקציות למובייל.
  • מבוא לכלי אוטומציה.

מהן אפשרויות התעסוקה לאחר קורס QA?

בוגרי קורס בדיקות תוכנה (QA) יכולים להשתלב בקלות ובמהירות במשרות לבדיקת תוכנה בחברות הייטק מובילות, בסטארט-אפים חדשים, בחברות עתירות ידע וטכנולוגיה, בחברות מחשבים ועוד. באופן כללי, בודקי תוכנה אחראים על בדיקות של תוכנות ואפליקציות חדשות היוצאות לשוק, כמו כן במסגרת התפקיד הם בודקים תוכנות הפעלה, אתרי אינטרנט, אפליקציות לסמארטפונים חדשים ועוד.

בודק תוכנה יכול לעבוד גם בפיתוח כלי אוטומציה, בבדיקת עומסים, בבדיקת אבטחת מידע וכדומה. אפשר להתקדם עם הזמן לתפקידי פיתוח מעניינים יותר, להפוך לראש צוות בדיקות בארגון ועוד. 

כמה מרוויח איש QA?

רוב הצעירים שמעוניינים לדעת מה זה QA רוצים לדעת מראש כמה אפשר להרוויח כבודקי תוכנה. לכן, כדאי לדעת כי בוגרי הקורס יכולים לקבל שכר בודק תוכנה ממוצע בשיעור של כ-7,000 ₪. לאחר ותק של 3 עד 6 חודשים השכר עולה, ולאחר שנה עד שנתיים בתפקיד השכר יכול להגיע ל-8,500 עד 9,500 ₪ לחודש.

בוגרי קורס QA יכולים ללמוד גם קורס אוטומציה ולקחת קורסים נוספים בעולם הפיתוח. במקביל לעבודתם בתחום ה-QA הם יכולים לרכוש ידע נוסף בעולם הפיתוח ולהתמודד על משרות מאתגרות יותר בעבודה, בעיקר בתחום הפיתוח. לא מעט אנשי פיתוח בחברות ההייטק החלו את דרכם המקצועית כבודקי תוכנה, לעיתים בזמן הלימודים, ולאחר מכן הם השתלבו בעבודה כמפתחים, וכמובן השכר שלהם השתפר.

הדרך המהירה לעבודה בהייטק

החלום לעבוד בהייטק משותף לרוב הישראלים, צעירים ומבוגרים. תנאי השכר והתעסוקה, העבודה בחברות מודרניות ומתקדמות, סביבת העבודה החדשנית והפינוקים הרבים לעובדים, כל אלו ועוד גורמים לישראלים רבים ללמוד את תחום ה-QA. 

מומלץ להירשם לקורס QA רק במכללה מוכרת המציעה קורס מקצועי ומקיף להכשרת בודקי תוכנה. כמו כן, כדאי ללמוד במכללת הייטק המסייעת לבוגרי הקורס למצוא עבודה בחברות הייטק מובילות. השמה מקצועית והתחייבות לאחר הקורס לעבודה מבטיחים לכם שקט נפשי ואפשרות לעבוד בתחום ה-QA מיד לאחר הלימודים.

כבר עוזבים?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם